Ny studie > Facebook!

De som har många vänner på Facebook har en hjärna som ser annorlunda ut än de som inte har det, enligt en ny studie. De med många Facebookvänner hade i studien större amygdala, en del av hjärnan som bland annat hanterar minne och känslor.

Men det är oklart vad som orsakat vad: om det är så att de som redan har större amygdala skaffar fler vänner på nätet, eller om det är så att de som skaffar fler vänner får större amygdala efter hand.

Liknande samband, men med andra delar av hjärnan, har forskare sett bland dem som har många vänner i den fysiska världen.

För att gå vidare tänker forskarna göra uppföljande studier för att se om hjärnstrukturerna påverkas av hur försökspersonerna använder Facebook och internet i stort.

 

Så min fråga till er! har ni mågna facebook vänner?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Haha, vad är "många" liksom? :)



Jo jag kan tänka mig den ångesten liksom, hej jag vill vara anonym men jag heter detta... jättesmart haha!!



Nej jag tycker det är svårt det där, som sagt inte min grej och då är jag ändå uppväxt med hockeyspelande kusiner och en jätteintresserad pappa då jag är 50% norrlänning :P



Det är så pass jämt i Elitserien att alla vinner mot alla och alla förlorar mot alla, utom möjligen Sävehof som är det mest stabila laget. Skillnaden mellan att spela slutspel och att få kvala sig kvar är alltid väldigt marginell! Men det är väl det som gör serien kul att kolla på också.

2011-10-21 @ 08:44:55
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: DR

- har inte ens facebook ;P!

2011-10-23 @ 03:26:27
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0