Hockey Sverige Sörjer!


5

Sven Tumba vann åtta SM-guld med Djurgården under 50- och 60-talet. Dessutom har han tre VM-guld på meritlistan.Sven Tumba var en av Sveriges största hockeylegendarer genom tiderna. Han har fortfarande rekordet i gjorda mål för landslaget Tre Kronor, hela 186 mål. Han spelade i totalt 245 landskamper och deltog i fyra olympiska spel.

1999 utsågs han till svensk ishockeys bäste spelare genom tiderna.

Men det var inte bara i ishockey som Tumba var framgångsrik. Han har även ett SM-guld med sitt kära Djurgården i fotboll och gjorde dessutom en landskamp för Sverige.

– Min debut (i Djurgården) var bra, vet du. Vi mötte Malmö på bortaplan och när jag kom in på planen sa Sven Hjertsson, som var mycket känd på den tiden: ”Kom inte i närheten, för då sparkar jag benen av dig”. ”Va, är du inte klok?” När vi spelat 10–15 ­minuter kom en boll från höger. Jag nickade förbi honom och satte upp bollen i ”taket”. Sedan gick jag fram till honom: ”Hörru, vad du nu ­heter. Det här var ett jävla roligt spel. Det tänker jag börja med.” Jag gjorde två mål till i den matchen, har Tumba sagt i en intervju med Sportbladet.

 

Vila i Frid Sven Tumba! Du kommer alltid vara en legend! en Hjälte !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0